معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره خودروهای باقی مانده در کف پارکینگ خودروسازان به دلیل کمبود قطعه توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش انعکاس آزاد، فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتوگویی درباره ادامه تولید محصولات رنو و پژو در ایران بدون حضور این شرکتها، گفت: پروژه تولید پژو ۳۰۱ بدون حضور این شرکت در حال اجراست و نمونهسازی آن انجام گرفته و برنامهریزیهای لازم برای تولید انبوه صورت گرفته است و به زودی رونمایی خواهد شد.
وی افزود: باید بستر و زمینه کار قطعهسازان به گونه ای تنظیم شود که این شرکتها بتوانند خطوط تولید را نسبت به تولید پژو ۳۰۱ تنظیم کنند.
معاون امور صنایع وزارت “صمت” درباره ادعای مدیرکل تعزیرات استان تهران مبنی بر ادعای دو خودروساز داخلی مبنی بر کمبود قطعه غیرواقعی است، بیان کرد: گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به ما نرسیده، اما ممکن است برخی افراد سودجو خودرو خریداری و انبار کرده باشند که ما با پیگیری در تلاش هستیم با آنها برخورد کنیم.
وی تصریح کرد: اگرچه گزارشی مبنی بر احتکار خودروسازان به دست ما نرسیده است اما در صورتی که خودروسازان تدابیر لازم برای تامین قطعات موردنیاز تولید داخل را پیش از بروز مشکلات ثبت سفارش میکردند در حال حاضر با مشکلات کنونی درگیر نبودند.
وی با بیان اینکه ظرفیت داخلی، توان تولید بسیاری از قطعات وارداتی را دارد، اظهار کرد: در برههای سیاستهای ارزی بهگونهای بود که واردات قطعه از ساخت داخلی آن ارزانتر میشد. در واقع برخی سیاستگذاریها، افراد را به سمت واردات سوق میداد، از سوی دیگر حساسیت و ممنوعیتی برای واردات وجود نداشت.
مقیمی در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه فهرست تمام مواد موردنیاز تولید لیست شده، خاطرنشان کرد: تولید قطعات خودرو -که ظرفیت داخل توان تولید آن را دارد – اولویتبندی شده است؛ مبنای این اولویتگذاری مسائلی مانند توان داخل، سرمایهگذاری کمتر و اشتغالزایی بیشتر است.
معاون امور صنایع وزارت صمت، ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت داخلی سبد پروژهای در ایرانخودرو و سایپا احصا شده است، این پروژهها آغاز شده و روند پیشرفت آن هر هفته بررسی میشود. برخی از این پروژهها در پایان سال ۹۷ به بهرهبرداری رسید که منجر به ۴۰میلیون دلار صرفهجویی ارزی در ایران خودرو و ۳۷ میلیون دلار صرفهجویی در سایپا شد.
وی به سبد پروژههای ساخت داخل سایپا اشاره کرد و گفت: در این سبدها زمان تقریبی ارائه محصولات مشخص شده است، تاکنون ۲۰ پروژه برای سایپا تعریف شده که این پروژهها تا اسفندماه سال جاری به بهرهبرداری میرسد با تحقق این امر، هر خودرو بهطور متوسط ۳۴۲ یورو کاهش ارزبری دارد که با توجه به تیراژ خودروها در مجموع ۲۸ میلیون یورو کاهش ارزبری رقم میخورد.
مقیمی با اشاره به سبد پروژههای ساخت داخل ایرانخودرو، اظهار کرد: ۲۵ پروژه در سبد ایرانخودرو موجود است که به موجب آن ۵۶۸ یورو بابت هر محصول صرفهجویی ارزی صورت میگیرد که در نهایت ۱۶۴٫۳میلیون یورو کاهش ارزی رقم میخورد.
وی گفت: این پروژهها بیشترین اشتغال را برای کشور ایجاد میکند و کمترین ارزبری را دارد؛ از سوی دیگر با کمترین سرمایهگذاری و با استفاده از ماشینآلات و تجهیزات داخلی اجرا میشود.
مقیمی با بیان اینکه “در زمان حاضر ما به دنبال تولید قطعات اصلی خودرو هستیم”، خاطرنشان کرد: پروژه های ایرانخودرو و سایپا برای تعمیق داخلیسازی در حوزه خودروهای پرتیراژ است، چرا که اگر به دنبال تولید قطعات مورد نیاز برای خودروهای کمتیراژ بودیم صرفهجویی کمتری در خروج ارز به دست میآمد، اما در حال حاضر که برنامهریزیها در حوزه خودروهای پرتیراژ است در مقوله خروج ارز صرفهجویی بیشتری بهدست میآید.
معاون امور صنایع وزارت صنعت با بیان اینکه در صورتی که تولیدکنندگان داخلی بتوانند قطعات مورد نیاز خودرو را ۱۰۰% تأمین کنند ثبت سفارش واردات متوقف میشود، گفت: بهطور مثال اگر قرار است براساس برنامهریزیهای صورتگرفته پروژهای در مردادماه به بهرهبرداری برسد و براساس این پروژه نیاز خودروسازان تأمین شود میزان ثبت سفارش تنها برای تأمین نیاز کشور تا شهریورماه خواهد بود؛ با این عملکرد واردات کاهش پیدا میکند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان مکلف شدند تا با انعقاد قرارداد با قطعهسازان نیاز خود را از آنها خریداری کنند، تأکید کرد: این قراردادها بایدLong Term باشد و مسئول حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر این قراردادها نظارت میکند؛ بهگونهای که خودروسازان پس از مدتی نتوانند قرارداد را فسخ کند زیرا ممکن است در شرایط کنونی قرارداد منعقد شود، اما پس از گذر از مشکلات، خودروسازان این قراردادها را فسخ کنند.
معاون امور صنایع وزارت «صمت»بیان کرد: برای ساخت قطعات داخلی نیز باید مکانیزمهای مناسبی در نظر گرفته شود؛ بهطور مثال در صورتی که دو تولیدکننده مدعی شوند میتوانند قطعات مورد نیاز را بسازند باید دید با چه مکانیزمی میتوان یکی از این دو تولیدکننده را انتخاب کرد.
وی ادامه داد: سازمان گسترش موظف شد مشکلات موجود در تولید داخلی که در پی آن ساخت داخل نتوانسته به اهداف مورد نظر خود دست یابد را احصا کند تا تدابیر ویژهای برای جلوگیری از ایجاد مجدد مشکلات اخذ شود.
مقیمی گفت: برای حمایت از قطعهسازان داخلی تعرفه واردات به صورت مستمر تغییر میکند.
وی با بیان اینکه بخش قابل ملاحظه از قطعات وارداتی در حوزه ها در حوزه های HiTech است، اظهار کرد: در واقع بیشترین سهم واردات قطعات الکتریکال است و وابستگی کشور به این حوزه برمیگردد.
مقیمی بیان کرد: در حال حاضر یراق آلات درب و پنجره وارد میشود؛ در حالی که این محصول در داخل تولید میشود، اما به دلیل کیفیت پایین یراقآلات داخلی استقبال چندانی از آن نمیشود؛ برای حل این مشکل مقرر شد پروژهای برای ارتقای یراقآلات داخلی تعریف شود تا از خروج ارز جلوگیری شود. اگر محصول داخلی باکیفیت در کشور موجود باشد هیچ فردی بهدنبال واردات نمیرود.
کل اقلام وارداتی بخش صنعت ۵۴۴۳ است؛ واردات یکهزار و ۵۲۱ قلم کالا در بخش صنعت ممنوع شده است؛ از سوی دیگر واردات یکهزار و ۳۴۳ تعرفه نیز شدیداً کنترل می شود؛ در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت ۵۲درصد از کالاهای وارداتی بخش صنعت را ممنوع یا محدود کرده است.
وی با بیان اینکه در صورتی که نیاز صنعت در داخل تأمین شود هیچ فردی به دنبال واردات نیست، تصریح کرد: کل اقلام وارداتی بخش صنعت ۵۴۴۳ است؛ واردات یک هزار و ۵۲۱ قلم کالا در بخش صنعت ممنوع شده است از سوی دیگر واردات یک هزار و ۳۴۳ تعرفه نیز شدیداً کنترل می شود در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت ۵۲ درصد از کالاهای وارداتی بخش صنعت را ممنوع یا محدود کرده است بنابراین بازار خوبی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد شده است.
معاون امور صنایع در وزارت صنعت افزود: با رونق تولید داخل اشتغالزایی و رشد اقتصادی افزایش پیدا میکند و مردم در سطح رفاه بیشتری قرار می گیرند.
وی در پاسخ به اینکه ۱۵۰هزار خودروی موجود در کف پارکینگ خودروسازان چه زمانی تکمیل میشود و به دست مصرفکننده میرسد، توضیح داد: برنامه خروج این خودروها از کف پارکینگ تدوین شده است، ایران خودرو در تعطیلات خرداد ماه ۱۶هزار دستگاه از این خودروها را روانه بازار کرد.
مقیمی با بیان اینکه تعداد قطعات مورد نیاز خودروهای موجود در پارکینگ سایپا نیز احصا شده است، اظهار کرد: برای تأمین کسری قطعات خودروسازان، برنامهریزیهای لازم صورت گرفته و در این برنامهریزیها مقرر شده است که از سرعت تولید مکانیکی کاسته شود و بیشتر تلاش خودروسازان تکمیل خودروهای کف پارکینگ باشد.
معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه نگهداری خودرو در پارکینگ خودروسازان هزینه دارد، افزود: در صورتی که خودروسازان برنامهریزی مناسبی در گذشته داشتند این تعداد خودرو کف پارکینگ آنها باقی نمیماند./تسنیم