خبرهای ویژه

» آخرین_اخبار » شوراهای شهر باید تا ابد در ایران منحل شوند

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۰۳ - ۱۶:۳۵

 کد خبر: 2283
 16 بازدید

رضا عاشری، کارشناس مدیریت شهری؛

شوراهای شهر باید تا ابد در ایران منحل شوند

کارشناس مدیریت شهری گفت: من جز افرادی هستم که معتقدم شورا باید تا ابد در ایران منحل شود.

شوراهای شهر باید تا ابد در ایران منحل شوند
The short URL of the present article is: https://enekasazad.ir/73159


عاشری

به گزارش انعکاس آزاد، رضا عاشری کارشناس مدیریت شهری با به بررسی مدیریت شهری و نواقص مدیریت اجرایی در شهر رشت پرداخت.

رضا عاشری با ذکر این موضوع که “من همیشه می گویم به مردم روشنی بدهید که افراد را بشناسند تا انتخاب درست داشته باشند” فرهنگ سازی برای انتخاب صحیح را از عوامل دخیل در مشکلات مدیریت شهری دانست و تشریح کرد: ما ۴۰ سال قبل انقلاب کردیم، عده ای را خودمان بزرگ کردیم فارغ از ان که این فرد سالم است یا خیر، آن ها را به مردم نشان دادیم و نهایتا همان افراد تصمیمی را برای شهر گرفتند که به نفع خودشان بود.

وی با بیان اینکه ” فارغ از ریش، دین و سیاست دنبال افرادی برویم که دغدغه اش این شهر و این خاک باشد”  تصریح کرد: این فرهنگ سازی جا نیفتاده است

مردم سر انتخابات شرط بندی می کنند

و دوست دارند اسم کسی که در برگه انتخابات می نویسند الزاما همان فرد منتخب شود تا بگویند به کسی که رای دادیم همان رای آورد به همین علت پای صندوق تصمیم غلط میگیرند؛ در دوره قبل همه یک رای دادند، در این دوره هم افراد اصولگرا آمدند و همه دوباره نیز رای اشتباه دادند.

عاشری با اشاره به سیاست گذاری ضعیف شورای شهر رشت به نقش شورای شهر در مدیریت شهری نیز پرداخت: من جز افرادی هستم که معتقدم شورا باید تا ابد در ایران منحل شود، دلیل هم دارم زیرا تشکیل شورا بد نیست مثلا در “پاریس”  یا “نیویورک” هرکدام شهرداری هایشان شورای شهری دارند که در آن تصمیم گیری می شود و در آنجا شورا به شهر کمک میکند؛ ما ۵ تا شورا داشتیم و شورای ششم در راه است این بین بهترین شورا، شورای اولمان با حضور “اقای ابراهیم حق پرور”،  “عاقل منش” و عزیزان دیگری بود که همه فعالیت یک پارچه داشتند، ما هر اتفاق مثبتی که الان در شورا و شهرداری رشت داریم اساس و اتفاقش برای همان شورای اول است.

وی دلیل نزول شورای های تشکیل شده بعدی را اینگونه بیان کرد: در شوراهای بعدی به چند دلیل نزول داشتیم، اولا به خاطر اینکه بعضی افراد منتخب به نظر من اصلا صلاحیت نداشتند منتهامراجع به آنها صلاحیت دادند و برخی از آن ها برای قرار گرفتن صحن شورا رای خریدند، فردی که رای میخرد در ابتدا به این فکر است هزینه ای که کرده است در ابتدای امر بدست آورد و از موقعیتی که کسب کرده نفعی ببرد.

این کارشناس مدیریت شهری با بیان اینکه  شورا در انتخاب شهردار نقش مهمی دارد اما در ابتدا به فکر تامین منافع خودش است، خاطر نشان کرد: وظیفه شورا انتخاب شهردار است اما شورا کسی را انتخاب می کند که منافع خودش تامین شود به همین دلیل وضع شهر بهم ریخته است در ادوار مختلف شورایی داشتیم کسی را انتخاب کردند که صرفا امتیاز دریافت کنند.

رضا عاشری با تقریر این موضوع که اعضای شورای شهر فعلی سبب تنزل سطح شورا شده اند، گفت: بارها من مطلب نوشتم و آنجا را به مهدکودک تشبیه کرده ام، اعضای شورای شهر قرار است برای شهر تصمیم بگیرند اما فردی می گوید “ آمدی تالار من غذا خوردی پول ندادی” و درگیری های این چنینی که بینشان همواره در جریان است به بیانی فاجعست!

وی از دخالت اعضای شورا برای انتخاب افراد در فعالیت مدیریت شهری اظهار داشت: ما دو دسته مدیر داریم یک سری مدیر هستند که مایلند کار به صورت کارشناسانه و تخصصی باشد و کاری که در اولویت است انجام شود، این افراد به علت اینکه مطیع نیستند و اگر نماینده ای از شورا و نهاد دیگری برای اجرای طرح نظر غیر کارشناسانه ای اعمال کند، نمی پذیرد، اعضای شورا اجازه ماندن این مدیر کار درست را نمی دهند؛ شورا در ابتدا اولویتش برای انتخاب مدیر، با افرادی است که در زمان انتخابات حمایتشان کردند از این جهت به شهردار فشار می آورند و کارمند درست برکنار می شود.

عاشری در ادامه درخواست رسانه ای شده یکی از اعضا شورای شهر از شهردار را یاد آور شد: روزی رییس وقت شورا، “اقای حاجی پور” مطلبی را خطاب به شهردار حاج محمدی، رسانه ای می کند به این شرح: “ما سی مدیر داریم که جایی برایشان تعریف نشده است، این موضوع را کتبا برایتان ارسال می کنیم که چه کسی اجازه نمی دهد به این ۳۰ نفر پست داده شود! ” ، ایشان نگفتند ۳۰ کارمند داریم، گفتند ۳۰ مدیر این یعنی این ۳۰ نفر به صورت مدیر به دنیا آمدند و باید مدیر باشند و نمی توانند جایی کارمند شوند، کسی جوابشان را نداد اما من دادم؛ ” آقای حاجیپور اولا ۳۰ نفر نیستند بلکه ۳۰۰ نفر هستند و دوما این مدیران یا اینکه افراد سالمی هستند که خود شما اعضای شورای شهر اجازه ماندگار شدنشان را نمی دهید یا اگر فاسد باشند مراجع  نامه می زنند که فرد مربوطه فاسد است ” از این رو با  تعویض پیاپی مدیران شهری روبرو هستیم .

رضا عاشری در ادامه این گفت و گو به بررسی شاخص های انتخاب شهردار نیز پرداخت.

وی داشتن تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری را یکی از عوامل موثر در نحوه مدیریت اجرایی دانست و بیان کرد: داشتن تحصیلات متناسب با مدیریت شهری اولا موضوع بسیار مهمی است، برخی شهردارانی که ما داشتیم تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری و برنامه ریزی شهری نداشتند، منتها در بعضی مواقع مدیری تحصیلات مرتبط را ندارد اما تجربه مدیریتی خوبی دارد.

شهردارانی که ما داشتیم متاسفانه تجربه مدیریت شهری خوبی  هم نداشتند.

شهرداری که جدید انتخاب شده ایشان فرماندار بودند و فرماندار بودن، موضوعش کاملا با شهردار بودن متفاوت است. ایشان تحصیلات تخصصی مرتبط هم ندارند، تجربه مدیریت شهری هم ندارند. اگر کسی تحصیلات مرتبط داشته باشد شهر را از لحاظ فرهنگی عمرانی میسنجد و با چارچوب کارش را آغاز می کند، هدف تعیین می کند و به برنامه ریزی می پردازد، تحصیلات مرتبط سبب تشخیص درست و در نهایت تصمیم درست خواهد شد.

فردی که نه تحصیلات مرتبط دارد و نه مدیریت شهری در کارنامه اش دارد آینده اش معلوم است، ماندگار نخواهد شد.

عاشری در ادامه به شاخصه های دیگر مدیریت شهری نیز اشاره نمود: اساسا کسی که مایل به داشتن مدیریت شهری است باید ایده ای در ذهنش در جریان باشد و قوه تجزیه تحلیل داشته باشد، موقعیت فعلی شهر و جایگاه شهر را بشناسد و هدفی برای خود تعیین کند که از لحاظ عمرانی فرهنگی و غیره از نقطه فعلی به چه نقطه ای شهر را پرورش دهم.

وی شهرداری رشت را محدود به چند موضوع دانست و گفت: شهرداری رشت فعلا به دو موضوع رسیدگی می‌کند یک حقوق جاریه، که حق و حقوق کارمندهایش پرداخت شود و دوم موضوع عمرانی، که در سطح شهر انجام می دهد.

شهرداری می تواند نهاد تصمیم ساز باشد اگر تصمیم گیر نیست”، وی با تبیین این جمله خاطر نشان کرد: ما سازمان فرهنگی ورزشی داریم اما این سازمان یک سری کارهای محدود و معدود انجام می دهد اما در تهران اساس امور فرهنگی اش اساسا شهرداری تهران است زیرا بیشترین ارتباط با مردم را شهرداری دارد، مثلا تبلیغات اسلامی  یا حتی ارشاد اینگونه نیست که ارتباط مداوم با مردم داشته باشد، از این سو شهرداری به علت ارتباطی که با مردم دارد می تواند امورات اجرایی خود را تا سطح زیادی بالا ببرد متاسفانه این موضوع در شهر رشت دیده نمی‌شود.

وی بین شهرداران رشت، دکتر ثابت قدم را فردی پویا در انجام پروژه ها خواند و بیان کرد: بین شهرداران می توانم بگویم اقای دکتر ثابت قدم هم تجربه مدیریت شهری خوبی داشتند و تخصص مرتبط نیز داشتند. شهردار ها مانند تمام دولت و حکومت ها نیز هم نقاط ضعف دارند هم قوت اما چیزی که در چشم عامه دیده می شود، یک شهردار ویژه است. بین افرادی که دیدیم عملکرد دکتر ثابت قدم بیشتر بود و خیلی جاها به صورت جهادی، کارها را سریع انجام دادند اما در بعضی مواقع هم کارها کارشناسی نبوده و سال های بعد گریبان گیر شده، ولی به صورت کلی اقدامات زیادی در سطح شهر انجام دادند و بعد از ایشان و شهرداران بعدی، شهر درجا زده و افول کرده است.

وی گلایه های از سیستم نظارتی شهرداری در سطح شهر برای منسجم سازی جوانان نیز داشت: من در هیچ زمانی به یاد ندارم جمعیت زیادی تا ۱۲شب در میدان شهرداری باشند، دعوا کنند و سبب بی نظمی شوند. شهر از نظر فرهنگی و اجتماعی وضعیت مناسبی ندارد این اتفاق هرروز به مراتب بدتر و بدتر می شود.

این کارشناس مدیریت شهری با بیان این که شهرداری به عنوان یک سیستم نظارتی در امور بسیاری نقش دارد در ادامه اظهار کرد: شهرداری به عنوان متولی خیلی از کارها می تواند با برنامه و اقدامات مناسب، مدیریت شهری درستی داشته باشد و شغل ایجاد کند؛ جوانان بیکارند از جایی که جامعه و خانواده آنها را تحویل نمی گیرد عمر خودشان را در همین کوچه های شهر دود می کنند.

وی با تاکید بر این مسئله که یک مدیر سالم سبب اتفاقات خوب در شهر خواهد شد، تصریح کرد: مدیر این شهر و کسی که همه چیز زیر نظرش است، می تواند اتفاق خوب را رقم  بزند  اما متاسفانه ما گاهی مدیری داریم که منافع شورا و جیب خودش را تامین می کند، این اتفاق بد شهر هست و از ظرفیت های موجود صرفا به نفع خودشان استفاده می کنند.

عاشری در ادامه دلیل طولانی بودن زمان پروژه ها را بی تدبیری و آشنا نبودن با نحوه مدیریت بودجه دانست و خاطر نشان کرد: یک سری از دوستان ما در شهرداری مدیریت بلد نیستند و آگاهی از برنامه ریزی ندارند به همین خاطر است طرح های اجرایی با مشکل مواجه می شود؛ روزی معاون مالی مدیر یکی از مناطق با من تماس گرفت و سه استعلام می خواست، آن ها حتی ردیف بودجه نداشتند که بودجه تعریف شده باشد تا طبق آن ردیف بودجه پروژه را  انجام دهند. اکثر مدیران اجرایی از بودجه چیزی نمی دانند فقط پروژه انجام می‌دهند و در نهایت سر مسائل مالی با پیمانکار به مشکل خورده و طرح می ماند.

وی با اشاره به اینکه عدم وجود برنامه ریزی و جاه طلبی مدیران جوان سبب آسیب به شهر شده است، در ادامه تصریح کرد: من نمی خواهم نیمه خالی را نگاه کنم اما جوان هایی که در راس هستند کسانی هستند که خود باخته اند و جاه طلبند، برای نمایندگان و مدیر کل هزینه می کنند تا ترفیع رتبه بگیرند، همه ادعا دارند، اما تدبیر ندارند.

مهندس عاشری عملکرد دولت در گیلان را به نسبت شهر های دیگر اینگونه تعبیر کرد: بر خلاف نظر برخی از  دوستان که دولت در حوزه محدوده شهر رشت عملکرد خوبی نداشته است به نظر بنده به تناسب شهر های دیگه کشور و به علت وجود “محمد باقر نوبخت” دولت عملکرد خوبی داشته است. من این فرد را نه دوست دارم نه علاقه ای دارم، اما ایشان از ظرفیت های کشور زدند و به عنوان مثال راه اهن گیلان را عملی کرده اند، به صورت کلی این دولت عملکرد ضعیفی داشته اما به نسبت شهر های دیگر برای شهر رشت، عملکرد قابل توجه ای انجام داده است ولی حقیقت این است که شهر رشت بهم ریخته است و هرچقدر هم کمک شود دیده نخواهد شد.

وی فضای سیاسی حاکم بر رشت را اینگونه قلم داد کرد: ما فضای حاکم سیاسی در شهر رشت نداریم، در شهر رشت به این صورت که دو طیف خاص عمده داشته باشیم که نفوذ داشته باشند نداریم، هر دو سمت با هم نشست دارن و از منافع هم استفاده می کنند، به وقتش با هم دشمنی نیز می کنند؛

رشت همه چیز منافع است، دینشان و اخلاقشان بسته به منافع عوض خواهد شد حتی طیف و جناحشان بسته به منافع متغیر است.

اکثر افرادی که در دستگاه های اجرایی مسئولیتی دارند، بسته به منافعشان همه چیزشان را تغییر می دهند، به طور کلی فضای سیاسی که در کشور حاکم است در شهر رشت موضوعیت چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه ” آقایان اگر بودجه نویسی بلد نیستید من نوکر شما بلد هستم، چه بودجه ای را کجا تخصیص دهید” گفت:

در کل دنیا مدیران برنامه ریزی و هدف دارند، متناسب با درآمد، برنامه ریزی می کنند ما سالیان متمادی بودجه ای که برای شهرداری رشت در شورا مصوب می شد، غلط بود، یک بودجه تخیلی را با یک عدد نجومی برنامه ریزی می‌کردند و امسال خوشبختانه این موضوع اصلاح شد و حال مشکل اینجاست که تشخیص داده نمی شود چطور بودجه را بنویسند، الان شش ماه از سال گذاشته ما ردیف بودجه نداریم که شهر را آسفالت کنیم، این نیز برای سال آینده باید اصلاح شود.

رضا عاشری در پایان این گفت و گو با تاکید بر اولویت سازی تسویه پروژه ها اظهار کرد: شهرداری رشت استراتژی خاصی برای این موضوع ندارد، در شهرداری شهر رشت پروژه ها به صورت ارتباطات تسویه می شوند؛ در همین شهرداری رشت فردی را می شناسم از سال ۹۰، مبلغ ۴۰ ملیون تومان طلب دارد و فردی سال ۹۸ پروژه ۷۰۰ ملیون طلب داشته گرفته است! آیا اولویت پرداخت ۴۰   میلیونی نبود؟ آیا نباید سند مالی بسته شود؟

وی با بیان اینکه تمام این موضوعات به تدبیر و برنامه ریزی بر میگردد برای شهر باران آرزوی تدبیر و تغییری خالی از بهم ریختگی آرزو کرد.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : آخرین_اخبار , اجتماعی , توسعه شهری
ارسال دیدگاه

تبلیغات