خبرهای ویژه

» آخرین_اخبار » تالاب بین المللی انزلی از رویا تا واقعیت

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۱ - ۱۸:۲۹

 کد خبر: 3059
 18 بازدید

تالاب بین المللی انزلی از رویا تا واقعیت

کشور ایران  دارای منابع طبیعی بسیار بزرگ و ارزشمندی است که در این میان تالاب بین المللی انزلی یکی از این منابع گران بها در استان زیبای ما یعنی گیلان است.

تالاب بین المللی انزلی از رویا تا واقعیت
The short URL of the present article is: https://enekasazad.ir/41244

کشور ایران  دارای منابع طبیعی بسیار بزرگ و ارزشمندی است که در این میان تالاب بین المللی انزلی یکی از این منابع گران بها در استان زیبای ما یعنی گیلان است.

تالاب انزلی در شهرستان زیبای بندرانزلی واقع است و در سال ۱۳۵۴ جز تالاب های بین المللی توسط کنوانسیون رامسر ثبت گردید. قدمت این تالاب به ۱۵ هزار سال قبل باز میگردد. هر سال در پایز و زمستان پرندگان زیادی از سیبری و اروپا به این تالاب زیبا مهاجرت میکنند و زیستگاه آبزیان و جانوران زیادی است.

زمزمه خشک شدن تالاب انزلی چند سالی است که به گوش میرسد اما افراد و ارگان هایی که بایستی به این موضوع رسیدگی کنند متاسفانه هنوز این خطر بزرگ را احساس نکرده و سعی در بهبود وضعیت تالاب ندارند.

بسیاری از قایق های تفریحی که در بهار و تابستان برای بردن گردشگران به تالاب راهی آنجا میشوند تا گردشگران از زیبایی های این نقاشی خداوند لذت ببرند که متاسفانه با کابوسی به نام خشک شدن تالاب مواجه می شوند. در چند سال اخیر گل های نیلوفرآبی که باعث می شود گردشگران اشتیاق بیشتری برای تماشای تالاب داشته باشند کمتر به چشم میخورد و علت این اتفاق این است که زودتر از آنکه این بذرها به نیلوفرآبی تبدیل شود این بذر ها چیده شده و در کنار خیابان های این شهر با عنوان پسته دریایی به فروش میرسند و بعضی از مردم بومی و مسافران با اشتیاق از این بذر استقبال می کنند.

در سال های اخیر عمق تالاب انزلی رو به کاهش است به طوری که از سال های ۵۴ تا به امروز عمق تالاب از ۱۰ متر به کمتر از ۵ متر در فصل های پر بارش می رسد که در فصل تابستان این مقدار بسیار کمتر است  و بعضی مناطق گاهی به ۳۰ سانتی متر نیز  می رسد. که زنگ خطر بزرگی برای کشور است.

خشک شدن تالاب و از بین رفتن اکوسیستم این منطقه باعث اتفاقات ناگوار زیادی برای مردم این شهر و هم چنین این کشور خواهد شد. یکی از موضوعاتی که در اثر خشک شدن تالاب پیش می آید وقوع سیلاب در شهر انزلی و روستا های اطراف این شهر است بدلیل رسوبات بسیار زیادی که در کف تالاب  انباشته شده و کاهش عمق تالاب دیگر توانایی انباشت آب را نخواهد داشت وطی چند سال آینده موضوع سیل دریکی از پربارش ترین شهرهای ایران و گاها دنیا پررنگ تر خواهد شد.

یکی از راه ها برای جلوگیری از خشک شدن تالاب لایروبی آن است. و با خارج شدن رسوبات تالاب، عمق آن افزایش یافته و از خشک شدن آن جلوگیری میشود.

از دیگر مشکلات تالاب ورود فاضلاب های شهری و روستاهای اطراف بندرانزلی به داخل تالاب است. هم چنین باوجود حضور بیش از ۶۰۰ روستا در اطراف این شهر و ورود کودهای شیمیایی کشاورزی به داخل تالاب از دیگر مشکلات زیست محیطی تالاب بین المللی انزلی محسوب می شود. .

در چند سال اخیر تالاب با معضلی به نام گیاه سنبل آبی و آزولا روبرو است واین گیاهان که جز گیاهان مهاجم هستند با سیلاب ازشهرهای اطراف وارد تالاب شده و از آنجا راهی دریا میشود. این گیاهان مانع اکسیژن رسانی و رسیدن نور به جانوران و گیاهان زیرسطح آب میشوند و رفته رفته باعث مرگ آبزیان میگردند و مرگ را برای تالاب به همراه می آورند.  با برداشت و پاکسازی تالاب و اسکله از این گیاهان مهاجم باعث میشود تالاب و آبزیان آن کمی نفس بکشند!

ورود شیرابه های فاضلاب و آلاینده هایی همچون سرب به داخل تالاب به دلیل ریخته شدن فاضلاب ها به درون آن باعث آلودگی های زیست محیطی بسیاری میشوند و باعث مرگ بسیاری از پرندگان و آبزیان میگردد. با احداث تصفیه خانه ای که سال هاست بدلیل نرسیدن بودجه هنوزافتتاح نشده این مشکل نیز حل خواهد شد.

حال خشک شدن تالاب گریبان اسکله انزلی را نیز گرفته است. در پاییز امسال با دیدن خشک شدن قسمت اعظمی از اسکله انزلی قلب بسیاری از مردم این شهر و گردشگران به درد آمد. اسکله زیبا انزلی که همگان آن را با نام بلوار انزلی میشناسند در حال خشک شدن است و تنها آب باریکه ای برای ورود و خروج محتاتانه کشتی ها و لنج ها به آن است. حال سوال این جاست شهری که نامش با بندر آغاز میشود و قسمت بزرگی از معاش شهروندان و قطب تجارت شمال کشورمی باشد  چطور اینقدر بی رحمانه به آن پشت شده و هیچکس به آن اهمیتی نمیدهد.

این طور که پیش میرود با این حجم از بی مهری ها به این شهر اسکله انزلی نیز به طور کامل خشک خواهد شد درست مانند تالابی که چند سال قبل تنها زمزمه خشک شدن آن بود اما هم اینک همگان با چشم خود می بینند.

به گفته کارشناسان محیط زیست یکی از دلایل مهم و مشترک خشک شدن تالاب و اسکله انزلی ساخت موج شکن دوم انزلی است. با ساخت این موج شکن غیر اصولی و با گذاشتن یک دماغه بسیار کوچک برای ورود و خروج آب دریا رسوبات تالاب به دریا خارج نمیشود و عمق آب کمتر و کمتر میشود و سرانجام به مانند حالا خشک میشوند.

تنها راه برای جلوگیری از خشک شدن اسکله و تالاب خراب کردن سازه مهندسی نشده موج شکن دوم است که یک ساز غیر اصولی است که متاسفانه بودجه بسیار زیادی صرف ساخت این سازه  شده است.

با از بین رفتن مشکلاتی که برای تالاب بین المللی انزلی وجود دارد و پیگیری مسئولین  کسب و کارو معاش تعداد زیادی از مردم فهیم انزلی حل خواهد شد و بار دیگر زیبایی های این تالاب همیشه زیبا دوچندان خواهد شد.

به نگارش سوگند تنها

 


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : آخرین_اخبار , یادداشت
ارسال دیدگاه

تبلیغات